BHP dla Przedstawiciela handlowego
Program szkolenia BHP przedstawiciela handlowego
Obejmuje zagadnienia:
- ogólne, czyli prawne, pierwsza pomoc, przeciwpożarowe
- specyficzne, czyli zagrożenia na stanowisku pracy
Przykładowy program szkolenia BHP dla przedstawicieli handlowych uwzględniający specyfikę stanowisk pracy w biurze i w drodze do klienta:
- stanowisko pracy z monitorem ekranowym: potencjalne skutki zdrowotne dla przedstawiciela handlowego pracującego na nieprawidłowo zorganizowanym stanowisku pracy z monitorem ekranowym: odległość między stanowiskami pracy, komputerem a pracownikiem
- ryzyko zawodowe na stanowisku przedstawiciela handlowego i sposób jego ograniczania: znajomość obowiązujących instrukcji, procedur, regulaminu pracy, normatywów dźwigania dla mężczyzn, kobiet, młodocianych; korzystanie z drabinek, schodków do sięgania po materiały z górnych półek regałów, sposób składowania dokumentacji
- porządek i czystość w miejscu pracy – ich wpływ na zdrowie i bezpieczeństwo przedstawiciela handlowego oraz wymagania dotyczące przestrzeni stanowiska pracy
- ergonomia pracy przedstawiciela handlowego w biurze i podczas jazdy samochodem do klienta, stres związany z wykonywanym zawodem, agresja ze strony niezadowolonych klientów
- hałas, oświetlenie, wentylacja, klimatyzacja w środowisku pracy przedstawiciela handlowego
- omówienie najczęstszych błędów i naruszeń stwierdzanych podczas kontroli PIP i PIS w pracy przedstawiciela handlowego – złe oświetlenie i wentylacja, nieprawidłowe stanowisko pracy, niedostateczna czystość pomieszczeń w tym pomieszczeń sanitarnych, brak ważnych badań pracowników lub dokumentów potwierdzających ich przeprowadzenie, brak widocznych instrukcji BHP, brak potwierdzeń przeprowadzenia szkoleń BHP, brak oceny ryzyka na stanowisku pracy i tym podobne uchybienia zasad BHP w biurze
- inne zagadnienia BHP przedstawicieli handlowych
Proces szkolenia:
- Identyfikacja stanowisk pracy w firmie
- Przygotowanie programu szkolenia
- Szkolenie pracowników
- Wydanie dokumentacji szkoleniowej
Wybierając moje szkolenia:
- Oszczędzasz czas - szkolisz pracowników w dogodnym dla siebie miejscu i terminie
- Otrzymasz program szkoleń dopasowany do potrzeb Twojej firmy
- Zyskasz gwarancję jakości szkolenia i konkurencyjnej ceny
- Masz możliwość negocjacji ceny dla większych grup
Ocena ryzyka zawodowego przedstawiciel handlowy
Przyczyna zagrożenia | Następstwo i profilaktyka zagrożenia | Ciężkość następstw zagrożenia | Prawdopodobieństwo zagrożenia | Poziom ryzyka dla zagrożenia |
---|---|---|---|---|
Wypadek drogowy - Zbyt szybka i nieuważna jazda, brawura, lekceważenie niebezpieczeństwa, złe warunki drogowe, śliska nawierzchnia, silny wiatr, niesprawny samochód, zmęczenie przedstawiciela handlowego, nieprzestrzeganie przepisów ruchu drogowego. | Obrażenia różne do zgonu włącznie - Rozważna jazda, przemyślane zachowanie dostosowane do warunków drogowych, samopoczucia i sytuacji na drodze, przestrzeganie przepisów ruchu drogowego, kontrola sprawności samochodu regularna obsługa codzienna i przeglądy diagnostyczne. Przedstawiciel handlowy wypoczęty. | Duża | Prawdopodobne | Duże (nieakceptowalne) |
Przygniecenie podczas naprawy koła - Niewłaściwe ustawienie samochodu – nie zabezpieczenie przed przesunięciem, nie zabezpieczenie podniesionego na podnośniku samochodu, nieprawidłowe zakładanie koła. | Potłuczenia ogólne kończyn górnych i dolnych, rany różne, obrażenia wewnętrzne do zgonu włącznie - Zabezpieczenie klinami oraz podstawkami przed przesunięciem i obsunięciem z podnośnika, prawidłowe ustawienie do wykonywania czynności, pełna koncentracja uwagi. | Duża | Prawdopodobne | Duże (nieakceptowalne) |
Przeciążenie układu mięśniowo-kostnego - Niewygodna pozycja podczas jazdy. | Choroby kręgosłupa i narządu ruchu - Zapewnienie ergonomicznych i bezpiecznych warunków pracy przedstawiciela handlowego. | Średnia | Prawdopodobne | Średnie (akceptowalne) |
Stres - Zbyt duże wymagania w stosunku do możliwości przedstawiciel handlowego. Praca w nocy i w godzinach nadliczbowych. Pośpiech. | Choroby ogólnoustrojowe. Nerwice - Dostosowanie wymagań do możliwości psychofizycznych pracownika. Przestrzeganie norm dotyczących czasu pracy. Doskonalenie metod instruktażu i szkoleń dla przedstawicieli handlowych. Ustalenie jasnych zasad wynagradzania, premiowania i kar regulaminowych. | Średnie | Prawdopodobne | Średnie (akceptowalne) |
Zmienny mikroklimat - Zmienne warunki atmosferyczne (zima, lato), wysoka temperatura. | Problemy zdrowotne przedstawicieli handlowych - Prawidłowe ustawianie temperatury wewnętrznej w stosunku do temperatury na zewnątrz samochodu. Odpowiedni strój. | Średnie | Prawdopodobne | Średnie (akceptowalne) |
Etapy szacowania ryzyka zawodowego:
- Przegląd stanowiska pracy
- Określenie zagrożeń i szacowanie ryzyka
- Wskazanie działań ograniczających ryzyko zawodowe
- Udokumentowanie wyników oceny ryzyka zawodowego
- Wydanie zaleceń i przekazanie kompletu dokumentacji
Zlecając opracowanie ryzyka zawodowego:
- Otrzymasz dokumentację opracowaną indywidualnie pod środowisko pracy
- Usuniesz uchybienia i zmniejszysz zagrożenia przed kontrolą PIP i SANEPID
- Poprawisz bezpieczeństwo swoich pracowników
- Ograniczysz liczbę wypadków i chorób wśród pracowników
- Masz możliwość negocjacji ceny przy zleceniu opracowania większej ilości dokumentów
Ocenę ryzyka zawodowego wykonuję zgodnie ze standardami wymaganymi przez PIP i SANEPID
Odpowiedzi na najczęstsze pytania znajdziesz w poradniku oceny ryzyka zawodowego.
Instrukcja BHP przedstawiciela handlowego
Fragment przykładowej instrukcji BHP przedstawiciela handlowego przedstawiamy poniżej:
- Przed rozpoczęciem pracy przedstawiciel handlowy powinien:
- Posiadać ważne szkolenie z zakresu BHP oraz wymagane badania lekarskie, bez przeciwwskazań do zatrudnienia na stanowisku pracy.
- Posiadać prawo jazdy kategorii B.
- Sprawdzić wyposażenie pojazdu w trójkąt, gaśnicę i apteczkę samochodową.
- .....
- Przedstawiciel handlowy w czasie pracy powinien:
- Pamiętać o wskazówkach przełożonego i przyjętym harmonogramie zadań.
- W czasie wyjazdów samochodem stosować się do instrukcji dotyczącej bezpiecznej podróży i szczegółowych wymagań Kodeksu Drogowego.
- Zachować wysoką kulturę osobistą.
- .....
- Po zakończeniu pracy przedstawiciel handlowy powinien:
- Jeśli jest w biurze, uporządkować swoje stanowisko pracy.
- Jeśli jest w biurze wyłącz urządzenia elektryczne i pozamykać okna.
- Samochód służbowy zaparkować w dozwolonym przepisami miejscu i zabezpieczyć przed kradzieżą.
- .....
- Przedstawicielowi handlowemu nie wolno:
- Prowadzić pojazdu w stanie nietrzeźwym.
- Korzystać podczas jazdy z telefonu komórkowego, chyba że posiada urządzenie głośno mówiące.
- Zachowywać się agresywnie wobec klientów.
- .....
Etapy opracowania instrukcji:
- Przegląd stanowiska pracy
- Określenie obowiązków pracownika
- Zapoznanie z zagrożeniami na stanowisku pracy
- Opracowanie szczegółowej instrukcji bezpiecznego wykonania pracy
- Przekazanie dokumentacji
Zlecając opracowanie instrukcji:
- Otrzymasz instrukcję opracowaną indywidualnie pod środowisko pracy
- Poprawisz bezpieczeństwo swoich pracowników
- Ograniczysz liczbę wypadków i chorób wśród pracowników
- Masz możliwość negocjacji ceny przy zleceniu opracowania większej ilości dokumentów
Odpowiedzi na najczęstsze pytania znajdziesz w poradniku BHP.
Instrukcje BHP wykonujemy zgodnie z wytycznymi Kodeksu Pracy oraz Instytutu CIOP.
Firma BHP-NOS oferuje usługi w dwóch wariantach:
- jako jednorazowa usługa na zlecenie Klienta w ramach obsługi BHP
- oraz w ramach stałej umowy nadzoru BHP
Pracuj bezpiecznie z BHP-NOS!