BHP dla Przedszkolanki
Program szkolenia BHP przedszkolanki
Obejmuje zagadnienia:
- ogólne, czyli prawne, pierwsza pomoc, przeciwpożarowe
- specyficzne, czyli zagrożenia na stanowisku pracy
Przykładowy program szkolenia BHP dla przedszkolanek uwzględniający specyfikę stanowisk pracy w przedszkolu:
- obciążenie nerwowo – psychiczne na stanowisku przedszkolanki. Odpowiedzialność przedszkolanki za zdrowie i życie dzieci, niebezpieczne postawy dzieci, konflikty w relacjach z rodzicami, dziećmi i przełożonymi, zbyt liczne grupy
- choroby zawodowe przedszkolanek. Przewlekłe choroby związane z nadmiernym wysiłkiem głosowym: guzki śpiewacze, niedowład strun głosowych, zmiany przerostowe
- depresja, nerwice, stres, wypalenie psychiczne – jak przedszkolanka powinna chronić się przed takimi zagrożeniami?
- zagrożenia biologiczne - kontakt przedszkolanki z dziećmi chorymi: choroby wirusowe, bakteryjne i grzybicze
- oświetlenie pomieszczeń przedszkolnych, wzmożona koncentracja uwagi, hałas
- omówienie najczęstszych błędów i naruszeń stwierdzanych podczas kontroli PIP i PIS w przedszkolach – niewłaściwe oświetlenie pomieszczeń, niedrożność wentylacji w pomieszczeniach, nieodpowiednie szatnie dla dzieci, nieczyste pomieszczenia sanitarne, brak widocznych instrukcji BHP, brak potwierdzeń przeprowadzenia szkoleń BHP, brak oceny ryzyka na stanowisku pracy i tym podobne uchybienia zasad BHP w przedszkolu
- inne zagadnienia BHP przedszkoli
Proces szkolenia:
- Identyfikacja stanowisk pracy w firmie
- Przygotowanie programu szkolenia
- Szkolenie pracowników
- Wydanie dokumentacji szkoleniowej
Wybierając moje szkolenia:
- Oszczędzasz czas - szkolisz pracowników w dogodnym dla siebie miejscu i terminie
- Otrzymasz program szkoleń dopasowany do potrzeb Twojej firmy
- Zyskasz gwarancję jakości szkolenia i konkurencyjnej ceny
- Masz możliwość negocjacji ceny dla większych grup
Ocena ryzyka zawodowego przedszkolanka
Przyczyna zagrożenia | Następstwo i profilaktyka zagrożenia | Ciężkość następstw zagrożenia | Prawdopodobieństwo zagrożenia | Poziom ryzyka dla zagrożenia |
---|---|---|---|---|
Obciążenie fizyczne narządu mowy przedszkolanki - Brak umiejętności operowania głosem jako narzędziem pracy. Przeciążenie strun głosowych przedszkolanki. Wysuszenie błon śluzowych. Podrażnienie górnych dróg oddechowych kurzem i pyłem kredowym. | Choroba zawodowy nauczycieli i przedszkolanek: przewlekłe choroby związane z nadmiernym wysiłkiem głosowym (guzki śpiewacze, niedowład strun głosowych, zmiany przerostowe). Choroby para zawodowe - Profilaktyczne badania lekarskie, nie przekrzykiwanie dzieci, częste picie letniej wody mineralnej, herbaty ziołowej, stosowanie aktywizujących metod nauczania, wycieranie tablicy kredowej na mokro, utrzymywanie miejsc gromadzenia się kurzu w czystości, unikanie mówienia w przeciągu stosowanie urządzeń nagłaśniających. | Średnia | Prawdopodobne | Średnie (akceptowalne) |
Przeciążenie percepcyjne wzroku i słuchu - Niewłaściwe oświetlenie pomieszczeń przedszkolnych, wzmożona koncentracja uwagi (oczy i uszy dookoła głowy) hałas czyniony przez dzieci. | Pogorszenie ostrości widzenia lub słuchu, rozdrażnienie psychiczne ból głowy - Lekarskie badania wstępne, okresowe i kontrolne, badanie środowiska pracy (oświetlenie, hałas), w przypadku nasłonecznienia stosowanie żaluzji, relaksacja wzroku (wycieczki do parku, rośliny pokojowe), pastelowe kolory pomieszczeń przedszkolnych. | Średnia | Prawdopodobna | Średnie (akceptowalne) |
Obciążenie nerwowo – psychiczne - Odpowiedzialność przedszkolanek za zdrowie i życie dzieci, niebezpieczne postawy dzieci, konflikty w relacjach z rodzicami, dziećmi i przełożonymi, zbyt liczne grupy. | Depresja, nerwice, stres, wypalenie psychiczne. Towarzyszy temu wyczerpanie emocjonalne przybierające postać znużenia, zniechęcenia, wrogości do innych, brak jakiejkolwiek satysfakcji z wykonywanej pracy. Na poziomie zachowania przejawia się bezsennością, paleniem tytoniu, piciem kawy, nadmiernym bądź brakiem apetytu, skłonnością do popełniania błędów - Ćwiczenia relaksacyjne, urlopy dla poratowania zdrowia, sanatoria warsztaty terapeutyczne. | Średnia | Prawdopodobne | Średnie (akceptowalne) |
Zagrożenia biologiczne - Kontakt przedszkolanki z dziećmi chorymi na choroby wirusowe, bakteryjne i grzybiczne. | Stałe narażenia na choroby w tym: wirus zapalenia wątroby typu B (HDV), wirus ospy i półpaśca, wirus grypy, wirus zapalenia przyuszni, wirus różyczki, pałeczka czerwonki, gronkowiec złocisty, paciorkowiec ropotwórczy, zatrucie ostre i przewlekłe, podrażnienia, uczulenia - Szczepienia ochronne, utrzymanie należytego stanu sanitarnohigienicznego szkoły, profilaktyczna opieka lekarska. | Mała | Prawdopodobne | Małe (akceptowalne) |
Napięcie w obwodzie elektrycznym - Eksploatowanie uszkodzonej instalacji elektrycznej, oświetleniowej, niesprawnych elektronarzędzi lub przyrządów. | Porażenia prądem elektrycznym, zawarcie instalacji, Nieodwracalne uszkodzenia przyrządów, urządzeń, pożar - Przestrzeganie terminów badania elektronarzędzi i instalacji. Stosowanie wyłączników różnicowoprądowych i obniżonego napięcia (tzw. „bezpiecznego” - 24 V). Informowanie przełożonych o zauważonych usterkach w instalacji lub urządzeniach i przyrządach. | Średnia | Prawdopodobna | Średnie (akceptowalne) |
Etapy szacowania ryzyka zawodowego:
- Przegląd stanowiska pracy
- Określenie zagrożeń i szacowanie ryzyka
- Wskazanie działań ograniczających ryzyko zawodowe
- Udokumentowanie wyników oceny ryzyka zawodowego
- Wydanie zaleceń i przekazanie kompletu dokumentacji
Zlecając opracowanie ryzyka zawodowego:
- Otrzymasz dokumentację opracowaną indywidualnie pod środowisko pracy
- Usuniesz uchybienia i zmniejszysz zagrożenia przed kontrolą PIP i SANEPID
- Poprawisz bezpieczeństwo swoich pracowników
- Ograniczysz liczbę wypadków i chorób wśród pracowników
- Masz możliwość negocjacji ceny przy zleceniu opracowania większej ilości dokumentów
Ocenę ryzyka zawodowego wykonuję zgodnie ze standardami wymaganymi przez PIP i SANEPID
Odpowiedzi na najczęstsze pytania znajdziesz w poradniku oceny ryzyka zawodowego.
Instrukcja BHP przedszkolanki
Fragment przykładowej instrukcji BHP przedszkolanki przedstawiamy poniżej
- Przed rozpoczęciem pracy przedszkolanka powinna:
- Odbyć szkolenia bhp i ppoż.
- Posiadać aktualne lekarskie badania profilaktyczne potwierdzające stan zdrowia.
- Znać obowiązujące w przedszkolu instrukcje i regulaminy dotyczące bezpiecznej organizacji pracy.
- .....
- Przedszkolanka w czasie pracy:
- Dokonuje wpisu godziny przybycia dziecka do przedszkola oraz jego wyjścia z przedszkola.
- Ponosi całkowitą odpowiedzialność za zdrowie i życie dzieci w przedszkolu oraz podczas spacerów i wycieczek.
- Przestrzegać ustalonych godzin odpoczynku dzieci.
- .....
- Po zakończeniu pracy przedszkolanka powinna:
- Wywietrzyć sale w której przebywały dzieci.
- Zadbać o ład i porządek w sali.
- Ważne informacje dotyczące przedszkolaków jeszcze tego samego dnia przekazać dyrektorowi.
- .....
- Przedszkolance nie wolno:
- Pozostawiać dzieci bez opieki.
- Będąc na placu zabaw puszczać dziecko samo do toalety znajdującej się w przedszkolu.
- Naruszać praw dziecka.
- .....
Etapy opracowania instrukcji:
- Przegląd stanowiska pracy
- Określenie obowiązków pracownika
- Zapoznanie z zagrożeniami na stanowisku pracy
- Opracowanie szczegółowej instrukcji bezpiecznego wykonania pracy
- Przekazanie dokumentacji
Zlecając opracowanie instrukcji:
- Otrzymasz instrukcję opracowaną indywidualnie pod środowisko pracy
- Poprawisz bezpieczeństwo swoich pracowników
- Ograniczysz liczbę wypadków i chorób wśród pracowników
- Masz możliwość negocjacji ceny przy zleceniu opracowania większej ilości dokumentów
Odpowiedzi na najczęstsze pytania znajdziesz w poradniku BHP.
Instrukcje BHP wykonujemy zgodnie z wytycznymi Kodeksu Pracy oraz Instytutu CIOP.
Firma BHP-NOS oferuje usługi w dwóch wariantach:
- jako jednorazowa usługa na zlecenie Klienta w ramach obsługi BHP
- oraz w ramach stałej umowy nadzoru BHP
Pracuj bezpiecznie z BHP-NOS!