BHP dla Sprzataczki
Program szkolenia BHP sprzątaczki
Obejmuje zagadnienia:
- ogólne, czyli prawne, pierwsza pomoc, przeciwpożarowe
- specyficzne, czyli zagrożenia na stanowisku pracy
Przykładowy program szkolenia BHP dla sprzątaczek uwzględniający specyfikę stanowisk pracy w firmach sprzątających:
- czynniki mechaniczne, na jakie narażona jest sprzątaczka: skaleczenia, upadki podczas pracy na wysokości, śliskie powierzchnie
- czynniki chemiczne – niebezpieczne substancje chemiczne na stanowisku sprzątaczki: kontakt z preparatami czyszczącymi i dezynfekującymi
- czynniki biologiczne - mikroorganizmy występujące w kurzu – wpływ na zdrowie osób sprzątających
- środki ochrony indywidualnej dla sprzątaczki – przydział i zastosowanie
- omówienie najczęstszych błędów i naruszeń stwierdzanych podczas kontroli PIP i PIS w firmach sprzątających – brak środków ochrony indywidualnej, brak karty charakterystyki dla środków czystości, brak widocznych instrukcji BHP, brak potwierdzeń przeprowadzenia szkoleń BHP, brak oceny ryzyka na stanowisku pracy i tym podobne uchybienia zasad BHP w firmie sprzątającej
- inne zagadnienia BHP firm sprzątających.
Proces szkolenia:
- Identyfikacja stanowisk pracy w firmie
- Przygotowanie programu szkolenia
- Szkolenie pracowników
- Wydanie dokumentacji szkoleniowej
Wybierając moje szkolenia:
- Oszczędzasz czas - szkolisz pracowników w dogodnym dla siebie miejscu i terminie
- Otrzymasz program szkoleń dopasowany do potrzeb Twojej firmy
- Zyskasz gwarancję jakości szkolenia i konkurencyjnej ceny
- Masz możliwość negocjacji ceny dla większych grup
Ocena ryzyka zawodowego sprzątaczka
Przyczyna zagrożenia | Następstwo i profilaktyka zagrożenia | Ciężkość następstw zagrożenia | Prawdopodobieństwo zagrożenia | Poziom ryzyka dla zagrożenia |
---|---|---|---|---|
Upadek sprzątaczki na tym samym poziomie lub upadek z drabinki - Poruszanie się w ciasnych pomieszczeniach, schodach, wchodzenie i schodzenie z drabiny w celu sprzątania lub pobierania z półek towarów lub układanie ich. | Złamanie kończyn, zwichnięcie, potłuczenie - Odpowiednie obuwie, zachowanie ostrożności. | Średnia | Prawdopodobne | Średnie (akceptowalne) |
Uderzenie sprzątaczki o nieruchome przedmioty - Praca lub przemieszczanie się w ciasnych pomieszczeniach, pomiędzy regałami, biurkami i meblami. | Zwichnięcie, potłuczenia - Dbałość o stan przejść, usuwanie wystających elementów, rozlewisk, nierówności, prawidłowe składowanie, eliminacja pośpiechu, zachowywanie ostrożności. | Średnia | Prawdopodobna | Średnie (akceptowalne) |
Powierzchnie sprzyjające upadkowi na tym samym poziomie – poślizgnięcie, potknięcie, upadek na tej samej płaszczyźnie - Mokre i śliskie posadzki w sprzątanych pomieszczeniach, pozostawione przez gości na podłodze teczki, torby, itp. | Zwichnięcie, potłuczenia - Dbałość o ład i porządek. Działania ograniczające pośpiech. Zachowanie należytej ostrożności. Stosowanie przez sprzątaczki znaków ostrzegających o mokrej posadzce w miejscach, gdzie taka sytuacja często ma miejsce. | Średnia | Prawdopodobne | Średnie (nieakceptowalne) |
Porażenie prądem elektrycznym - Przetarte przewody zasilające, urządzenia elektryczne. Przebicie elektryczne do obudowy urządzeń lub maszyn sprzątających. | Porażenie lub śmierć - Bieżąca kontrola stanu izolacji przewodów. Stosowanie właściwej ochrony przeciwporażeniowej (m.in. wyłączników różnicowo-prądowych). Okresowa kontrola instalacji elektrycznej. Przestrzeganie przepisów i instrukcji. | Duża | Prawdopodobne | Średnie (akceptowalne) |
Kontakt sprzątaczki z środkami drażniącymi, alergizującymi - Wykorzystywane środki myjące, czyszczące, dezynfekujące. | Alergie, podrażnienia skóry typowe dla sprzątaczek - Obowiązkowe stosowanie stroju i rękawic roboczych, wentylacja sprzątanych pomieszczeń. | Mała | Prawdopodobne | Małe (akceptowalne) |
Etapy szacowania ryzyka zawodowego:
- Przegląd stanowiska pracy
- Określenie zagrożeń i szacowanie ryzyka
- Wskazanie działań ograniczających ryzyko zawodowe
- Udokumentowanie wyników oceny ryzyka zawodowego
- Wydanie zaleceń i przekazanie kompletu dokumentacji
Zlecając opracowanie ryzyka zawodowego:
- Otrzymasz dokumentację opracowaną indywidualnie pod środowisko pracy
- Usuniesz uchybienia i zmniejszysz zagrożenia przed kontrolą PIP i SANEPID
- Poprawisz bezpieczeństwo swoich pracowników
- Ograniczysz liczbę wypadków i chorób wśród pracowników
- Masz możliwość negocjacji ceny przy zleceniu opracowania większej ilości dokumentów
Ocenę ryzyka zawodowego wykonuję zgodnie ze standardami wymaganymi przez PIP i SANEPID
Odpowiedzi na najczęstsze pytania znajdziesz w poradniku oceny ryzyka zawodowego.
Instrukcja BHP sprzątaczki
Fragment przykładowej instrukcji BHP sprzątaczki przedstawiamy poniżej:
- Przed rozpoczęciem pracy sprzataczka powinna:
- Ubrać się w odzież roboczą i ochronną przewidzianą do użycia na danym stanowisku pracy (fartuch roboczy, rękawice ochronne, nakrycie głowy, odpowiednie buty).
- Zapewnić dobre oświetlenie do pracy.
- Usunąć wszystkie zbędne przedmioty znajdujące się w miejscu pracy.
- .....
- Sprzątaczka w czasie pracy powinna:
- Systematycznie usuwać śmieci i odpady ze śmietników.
- Worki wypełnione odpadkami papieru, makulaturą itp. usuwać do zasobników poza budynkiem.
- W razie konieczności opuszczenia swojego stanowiska pracy zatrzymać obsługiwane maszyny (np. odkurzacze, froterki).
- .....
- Po zakończeniu pracy sprzataczka powinna:
- Wyłączyć dopływ energii w sprzątanych pomieszczeniach, sprawdzić, czy są wyłączone wszystkie urządzenia elektryczne i czy są zakręcone krany wodne.
- Dokładnie oczyścić stanowisko robocze, ułożyć narzędzia i przyrządy pomocnicze na miejscach do tego przeznaczonych.
- Pozamykać pomieszczenia po zakończeniu sprzątania.
- .....
- Sprzątaczce nie wolno:
- Układać szmat na grzejnikach i przewodach centralnego ogrzewania.
- Stosować do mycia podłóg benzyny, czy innych palnych rozpuszczalników.
- Pracować bez nakazanych ochron osobistych.
- .....
Etapy opracowania instrukcji:
- Przegląd stanowiska pracy
- Określenie obowiązków pracownika
- Zapoznanie z zagrożeniami na stanowisku pracy
- Opracowanie szczegółowej instrukcji bezpiecznego wykonania pracy
- Przekazanie dokumentacji
Zlecając opracowanie instrukcji:
- Otrzymasz instrukcję opracowaną indywidualnie pod środowisko pracy
- Poprawisz bezpieczeństwo swoich pracowników
- Ograniczysz liczbę wypadków i chorób wśród pracowników
- Masz możliwość negocjacji ceny przy zleceniu opracowania większej ilości dokumentów
Odpowiedzi na najczęstsze pytania znajdziesz w poradniku BHP.
Instrukcje BHP wykonujemy zgodnie z wytycznymi Kodeksu Pracy oraz Instytutu CIOP.
Firma BHP-NOS oferuje usługi w dwóch wariantach:
- jako jednorazowa usługa na zlecenie Klienta w ramach obsługi BHP
- oraz w ramach stałej umowy nadzoru BHP
Pracuj bezpiecznie z BHP-NOS!